martes, 20 de marzo de 2012

Cultura y tradición del fuego en Mallorca

Dimonis.

Els dimonis són reminiscències llunyanes dels antics xamans i bruixots que entorn del foc dirigien els rituals en pro de la fecunditat de la tribu a la qual pertanyien a fi d´assegurar la seva supervivència,i també en pro de les bones collites.

Demonios
Los demonios son reminiscencias lejanas de los antiguos chamanes y brujos que en torno al fuego dirigían los rituales en pro de la fecundidad de la tribu a la que pertenecían a fin de asegurar su supervivencia, y también en pro de las buenas cosechas.


Encesa de foguerons
Forma part dels rituals primitius del culte al Sol.Els dimonis peguen bots,fan cabrioles per damunt el foc i ballen al seu voltant talment els xamans i bruixots primitius.El fogueró representala victòria de la llum sobre les tenebres.El foc simbolitza el ``reneaixement´´ del sol,element masculí que fertilitza la terra.El nostre calendari és eminentment solar si bé incorpora també el còmput dels antics calendaris lunars,pel que fa a les setmanes i els mesos.Els foguerons,les rodes de foc,les danses i balls són símbols de la força del sol.
Encendido de hogueras

Forma parte de los rituales primitivos del culto al Sol.Los demonios pegan saltos, hacen cabriolas por encima del fuego y bailan a su alrededor tal como los chamanes y brujos primitivos.La hoguera representa la victoria de la luz sobre las tinieblas.El fuego simboliza el `` renacimiento'' del sol, elemento masculino que fertiliza la tierra.Nuestro calendario es eminentemente solar si bien incorpora también el cómputo de los antiguos calendarios lunares, en cuanto a las semanas y los meses.Els hogueras, las ruedas de fuego, las danzas y bailes son símbolos de la fuerza del sol.


Sant Antoni
Fou un monjo cristià pioner de l´eremitisme`És considerat el patró dels animals i,quan en veia un de ferit,el guaria.Així ho va fer amb un porquet,que,per mostrar-li el seu agraïment, va decidir acompanyar-lo la resta de la seva vida; és per això que popularment se l´anomena Sant Antoni del porquet i,també,Sant Antoni dels asses.


San Antonio
Fue un monje cristiano pionero del eremitismo `Es considerado el patrón de los animales y, cuando veía uno herido, lo curaba.Así lo hizo con un cerdito, que, para mostrarle su agradecimiento, decidió acompañarlo el resto de su vida, de ahí que popularmente se le llama San Antonio del cerdito y, también, San Antonio de los burros.
Beneïdes
Sant Antoni s´han celebrat com fa ja alguns anys el diumenge més proper a la festa a l´avinguda del Dau.Els animals,les carrosses i els vestits a l´ample han desfilat per demanar la protecció del sant.
En els ritus solsticials primitius un element important és l'aigua que en el nostres cas fa acte de presència en l'acte de beneir.Per altra part,en anys de sequera,és costum intercedir a Sant Antoni que,com a protector de la pagesia, dels conreus i dels animals,afavoreixi la pluja .De fet,ens trobam davant la cristianització de les danses primitives demanant la pluja.L'aigua és un símbol ambivalent.Té un aspecte positiu i un altre negatiu.Evidentment, l'aigua de les beneïdes és la mateixa aigua del ritual del baptisme cristià que a la vegada continua la creença primitiva d'entendre l'aigua com a mantenidora de la vida en un cicle constant que mai no s'atura:pluja,fonts i rius,mar,evaporació i novament la pluja.
Beneïdes”
San Antonio se han celebrado como hace ya algunos años el domingo más cercano a la fiesta en la avenida del “Dau”.Els animales, las carrozas y los trajes ancho han desfilado para pedir la protección del sant.
En los ritos solsticiales primitivos un elemento importante es el agua que en nuestro caso hace acto de presencia en el acto de bendecir.Por otra parte, en años de sequía, es costumbre interceder en Sant Antoni que, como protector de los campesinos, los cultivos y animales, favorezca la lluvia, de hecho, nos encontramos ante la cristianización de las danzas primitivas pidiendo la lluvia.El agua es un símbolo ambivalente.Tiene un aspecto positivo y otro negativo.Evidentemente, el agua de las “beneïdes” es la misma agua del ritual del bautismo cristiano que a la vez continúa la creencia primitiva de entender el agua como mantenedora de la vida en un ciclo constante que nunca se detiene: lluvia, fuentes y ríos, mar , evaporación y nuevamente la lluvia.



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